Webshopok, webáruházak betöltési sebessége

2017-04-27 08:34:05 / Téma: webáruház készítés , weboldal tippek
Nézzük akkor, hogy webshopok esetében mit mutatnak a statisztikák egészen pontosan! A felhasználók 83 százaléka arra számít, hogy egy webshop 3 másodpercnél gyorsabban betöltődik. Ha ez nem történik meg, akkor a látogatók 44 százalékánál ez rossz benyomást kelt, 79 százalék esetében csökken a valószínűsége, hogy az oldalon legközelebb megint vásárolni fog 46 százalék pedig még panaszkodik is a lassú weboldal miatt az ismerőseinek. Ha elfogadjuk, hogy egy egy másodperces javulás átlagosan 7 százalékos növekedést eredményez a konverzióban, illetve 1 másodperces lassulás 7 százalékos romlást, akkor egy naponta 10 ezer forint bevételt hozó weboldal esetében az éves veszteség 255 ezer forint lesz (10 000x365x0,07) egyetlen másodperc miatt. Persze, ha a bevétel már 100 ezer forint naponta, akkor a veszteség is eléri forintban a 2,55 milliót. Ha 3-4 másodperccel lassabb, mint lehetne, akkor három-négyszer 2,55 millió, azaz 8-10 millió forint a bukás évente.

Webshop sebesség

De pozitív irányból megközelítve: a sebesség ugyanennyivel növelheti is az eredményt, csak gyorsítani kell a weboldalt. Ha napi százezres bevétellel számolunk, akkor egy 1 másodperces sebességjavulással már 2,5 milliós bevétel növekedést érhet el a webshop évente, míg 3-4 másodperces javulással 8-10 millióval növelheti a bevételét. GYAKORLATI PÉLDÁK Ez egy nagyon szintetikus számítás, a valóság nem feltétlenül így alakul, de vannak példák arra, hogy valós esetekben mit eredményezett egy-egy weboldal gyorsítása vagy éppen lassulása. Már említettük az Amazont és Walmartot, melyeknél minden 100 ms lassulás egyszázalékos csökkenés eredményezett a bevételben, ugyanakkor minden egy másodperces gyorsulás kétszázalékos konverziójavulást hozott. Egy további szereplő, a Shopzilla 25 százalékkal emelte látogatószámát és 12 százalékkal növelte meg bevételét, amikor a 7 másodperces betöltési időt 2 másodpercre mérsékelte.

Barack Obama amerikai elnök kampányában oldalának betöltési sebességét 5 másodpercről két másodpercre javították. Ez 14 százalékkal emelte a konverziót, és plusz 34 millió dollárt jelentett a számára. A Mozilla esetében 2,2 másodperces sebességjavulás 15,4 százalékkal emelkedő konverziót eredményezett, mivel 60 millióval nőtt a letöltések száma éves szinten.

Egyértelmű tehát, hogy mi a feladat. A gyakorlatban a felhasználók által elvárt 3 másodperc alá viszonylag könnyen le lehet szorítani egy weboldal betöltési idejét. A programozót és a pénztárcát nem kímélő munka azonban leginkább ezután kezdődik. Amikor 2, majd esetleg a Google által ajánlott 1,5 másodpercnél gyorsabb betöltődést akarunk elérni. De érdemes és egyre inkább szükséges végrehajtani ezt a fejlesztést. Ha a felhasználó a konkurenciánál várakozás nélkül kapja meg, amit szeretne, akkor azt az oldalt fogja használni, ott fog vásárolni, és oda fog legközelebb is visszatérni, nem pedig hozzád.

WEBOLDALSEBESSÉG ÉS SEO

A weboldalak sebességére érdemes SEO-szempontból is némi figyelmet fordítani. A SEO-sok mindig arra törekszenek egy weboldal optimalizálása során, hogy annak sebessége a lehető leggyorsabb legyen. A feltételezések szerint minél gyorsabb egy oldal, az annál nagyobb előnyt jelent a találati oldali rangsorolásnál. De vajon a Google is ilyen szemmel tekint a weboldalak sebességére? Azaz minden ezredmásodperc számít a helyezés meghatározásánál? Nem egészen.

Weboldal betöltési sebesség

NEM AZ EZREDMÁSODPERCEKET VIZSGÁLJA

 A kérdés lényege tulajdonképpen az, hogy a weboldalsebesség milyen fontosságú rangsorolási tényező a Google számára. Ez John Mueller, a Google szakemberének válaszából talán egy kicsit világosabbá válik. Ő azt hangsúlyozta, hogy ugyan komoly negatív hatása van a rangsorolásra annak, ha egy weboldal lassú, ugyanakkor néhány ezredmásodpercnyi sebességnövekedés egy egyébként már gyors oldalnál, nem javít annak helyezésén.

Mint mondta, két szempontból kell vizsgálni a sebesség kérdését. Az egyik az a sebesség, melyet a felhasználó tapasztal a böngésző előtt ülve, tehát az az idő, amíg megjelenik számára egy weboldal a kijelzőn. Ez egy rangsorolási tényező, azonban nem a legfontosabb – szögezte le. A Google megpróbálja megkülönböztetni azokat a weboldalakat, melyek valóban lassúak, azoktól amelyek normális sebességgel működnek. De az ezredmásodpercek csiszolgatása ezeknél már nem fog semmit sem befolyásolni.

Ugyanakkor azt is hangsúlyozta, hogy minél gyorsabbá sikerül tenni egy weboldalt, annál több felhasználó fogja azt használni, annál több dolgot tudnak megtenni a weboldalon, annál több embernek fogják ajánlani. Vagyis egy olyan tényezőről van szó, ami indirekt módon javít a weboldal helyezésén.

A FELTÉRKÉPEZÉS SEBESSÉGE IS FONTOS

A sebesség kérdésének van egy másik része is. Mégpedig az, hogy a Google milyen gyorsan tudja feltérképezni az adott weboldalt. Ez nem egy közvetlen rangsorolási jelzés, csak azt befolyásolja, hogy a Google milyen hamar érzékeli a weboldal új tartalmainak megjelenését, és bukkannak fel ezek a tartalmak a találati oldalakon. Tehát, ha van egy híroldal, és a Google ezt nem tudja elég gyorsan indexelni, akkor lesz néhány olyan hír, ami nem jelenik meg a keresőben. Ezzel pedig az adott weboldal látogatottságot veszít azokhoz a konkurens weboldalakhoz képest, amelyeket gyorsabban tud feltérképezni. Ugyanakkor, ha egy statikus weboldalról szó, azaz olyan oldalról, mely akár évekig változatlan, akkor nem annyira lényeges, hogy a Google gyorsan indexelje a tartalmakat, hiszen nem marad le semmilyen változásról – tette hozzá John Mueller.

EGYELŐRE CSAK A DESKTOP SEBESSÉG SZÁMÍT

Azt is érdemes tudni, hogy egyelőre elég, ha csak a weboldalad desktopos sebességére figyelsz. Ez idővel viszont változni fog, úgyhogy lassan fel lehet készülni a mobilos sebesség optimalizálásának feladatára is. Már ha a Google-rangsorolást tartod csak szem előtt. Jelenleg azonban a Google még nem veszi figyelembe, hogy milyen gyors a weboldalad mobilon, csak azt vizsgálja, hogy mennyire gyorsan töltődik be asztali gépekre és laptopokra. Annak ellenére, hogy egy weboldal sebessége nagymértékben eltérhet laptopon wifivel, és egy mobiltelefonon mobilnet használata közben. Gyakori eset, hogy az asztali gépen elfogadható időn belül betöltődő oldal mobilos optimalizálás hiányában túl lassú okostelefonon. De persze az sem kizárt, hogy egy weboldal számára sokkal fontosabb a mobilos elérhetőség, így kiválóan van optimalizálva okostelefonra, miközben asztali megjelenésnél nem figyelnek a teljesítményre

HOGYAN GYORSÍTSD FEL A WEBOLDALAD? A weboldalad felhasználói felületének a gyorsaságra kell épülnie, hogy ne kelljen aggódnod amiatt, hogy elég hamar megjelenik-e a felhasználók számára. A Google is meg tudja mutatni számodra, hogy mi az, amin még lehet javítani. Érdemes ebből kiindulni a sebességoptimalizálásnál. Következő cikkünkben megvizsgáljuk, melyek a weboldal azon elemei, melyek különösen számítanak!
 
WebCafe Media Group Zrt.

Weboldal készítés, honlap készítés, webshop készítés 1142 Budapest, Erzsébet királyné útja 125

FEL